مجله عطر و ادکلن های برند اصلی

انواع عطر و ادکلن های زنانه و مردانه

مجله عطر و ادکلن های برند اصلی

انواع عطر و ادکلن های زنانه و مردانه

تقریباً غیر ممکن است بتوانیم در مورد عطر با توجه به مواد تشکیل دهنده آن صحبت کنیم چرا که فرمول ساخت عطر برای طراحان آن عطر محفوظ است و البته سری. اما فرهیختگان باتجربه و حرفه‌ای میتوانند عناصر اصلی تشکیل دهنده عطر‌ها را جدا کنند .وقتی که این چیره دستی و مهارت با تکنولوژی شیمی مدرن مانند تکنولوژی تجزیه عناصر رنگی (Gas Chromatography) آمیخته شود به عطر ساز کمک می‌کند که عطری مانند آن و یا حتی بهتر از آن ساخته شود. تقریبا بیش از 85% عطرها در اروپا و مخصوصاً در کشورهای فرانسه، آلمان، سوئیس، اسپانیا، هلند و انگلستان تولید می‌شود. اما از آنجاییکه شهرت،صنعت عطر جهان را احاطه کرده است شما ممکن است تصور کنید که عطرها ویژگی‌های اختصاصی دارند که فقط مخصوص طراح آن است و بقیه به آن دسترسی ندارند ولی در حقیقت این طور نیست. قوانین جهانی این طور اعلام می‌کنند که این رایحه متعلق به طبیعت است و نه متعلق به یک فرد خاص. بنابراین یک عطرو رایحه نمی‌تواند انحصاری باشد یا قانون کپی رایت در مورد آن اجرا شود، کارخانه‌ها هم نمی‌توانند کسی را از تغییر دادن یا بهبود دادن بر روی بوها و رایحه‌ها در تمام یا قسمتی از یک عطر منع نمایند.

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

۳۰ارديبهشت


در این روزهای سرد پاییزی که لباس های گرم و ضخیم بیشتر مورد استفاده اند ، بهتر است که از عطر و ادکلن هایی استفاده کنیم که رایحه ای قوی و پخش بوی بالایی دارند .

کلاسیک و مردانه

Amber & Lavender jo Malone for men

 

رایحه‌ ادکلن Amber & Lavender jo Malone for men ترکیبی از بوی شکوفه مرکبات و دانه‌های قهوه ، عنبر ، دارچین ، لیمو و چوب صندل است که رایحه ای گرم و دلنشین را خلق میکند . رایحه‌ای کلاسیک و مردانه که قدمت چند ساله‌ دارد که با پوششی رسمی و سنگین ، بهترین انتخاب است .

شیرین و ماندگار

Lolita Lempicka for women

 

رایحه ادکلن Lolita Lempicka for women ترکیبی از شیرینی شیرین بیان و رایحه تلخ بادام و رایحه خوش وانیل و پیچک است . که در مجموع رایحه خارق العاده را به ارمغان می آورد .

به روز باشید

Loverdose Tattoo Diesel for women

 

کمپانی دیزل در سال 2013 عطری با رایحه شیرین که از ترکیب رایحه خوش وانیل در کناررایحه گل رز و یاس ، شکوفه پرتقال و نارنج بدست آمده است را روانه بازار کرد . که این ادکلن بسیار مورد توجه بانوان خوش سلیقه و سخت پسند قرار گرفت و یکی از پر فروش ترین های سال شد .

شرقی و دلنشین

Manifesto Yves Saint Laurent for women

 

عطر Manifesto Yves Saint Laurent for women ترکیبی از رایحه چوب سدر و صندل در کنار شکوفه یاسمن و زنبق، مویز و وانیل است که بدون شک مورد پسند شرقی هاست . و در سه سایز 30، 50 و 90 میل به بازار ارائه شده است . و مناسب برای استفاده در مجالس رسمی است .

بوی خوش زنجبیل

Dolce gabbana-the one

 

رایحه عطر و ادکلن Dolce gabbana-the one ترکیبی از رایحه‌ گشنیز، گریپ فروت ، هل ، قهوه ، شکوفه پرتقال ، زنجبیل ، ریحان ، سرو و تنباکو است که در مجموع رایحه ای تلخ و گرم را پدید می آورد . و این گرمی از قهوه و زنجبیل نشات میگیرد .

برای سخت‌پسندها

Far Away Exotic Avon for women

 

رایحه عطر Far Away Exotic Avon for women موردی مناسب برای سخت‌ پسند هاست ؛ با رایحه‌ شیرین و سنگینی که دارد دارای ماندگاری بالایی میباشد . ترکیب رایحه انبه، چای ، نارنگی ، زعفران ، نارگیل ، شکوفه یاسمن ، نعنا هندی ، عنبر و چوب صندل این رایحه گرم و شیرین را پدید آورده ، که بسیار مورد توجه خانم های سخت پسند است . شیرینی نارگیل و بوی خوش چوب باعث آرامش خاطر میشود .

متفاوت شوید

Gentlemen Only Givenchy for men

 

ترکیب رایحه نارنگی سبز ، فلفل صورتی ، سدر و نعنا هندی ، رایحه ای شیرین و تند را بوجود می آورد ، بنام Gentlemen Only Givenchy for men که در سال 2013 در دو سایز 50 و 75 میل تولید و به بازار ارائه شد . رایحه متفاوت و کلاسیک این ادکلن برای استفاده آقایان در مهمانی های نیمه رسمی بسیار مناسب است.

Flower Violet

Tommy Hilfiger for women

 

رایحه ادکلن Flower Violet ترکیبی جالب از رایحه میوه ها و گلهاست که رایحه ای اغوا کننده و روح انگیز را پدید می آورد . این ادکلن حاصل ترکیب رایحه  ماندارین، توت قرمز، ترنج ، گل‌های بنفشه و رز و کمی هم چوب صندل میباشد . این ادکلن نه تنها برای پاییز بلکه برای بهار و تابستان هم گزینه مناسبی است .

Coco noir

Chanel

 

ادکلن  کوکو نویر ترکیبی است که در خود رایحه گریپ‌ فروت، ترنج و عطر گل‌رز، نرگس و کمی هم برگ گل شمعدانی، یاس و عطر چوب  صندل ، وانیل و نعنا هندی و مشک را در خود جای داده  و رایحه ای گرم و تلخ را پدید آورده است  که با روز های سرد پاییز و زمستان بسیار همخوانی دارد .

Si

giorgioarmani

 

جورجیو آرمانی ، محصولی بنام Si  با ترکیبی از رایحه های  نعنا هندی، روغن ماندارین، چوب کهربا، وانیل، رزماری و عصاره توت  خلق کرده است . و این عطر مناسب بانوانی است که علاقمند به استفاده از رایحه های گرم و شیرین در روزهای سرد پاییز و زمستان  میباشند  .

The key

justinbieber perfume

 

جاستین بیبر عطری جدید با رایحه ای از ترکیب  مشک ، وانیل ، عطر چوب و گل‌های بهاری ، مخصوص بانوان جوان و مناسب با روز های سرد پاییز و زمستان خلق کرده است . به اعتقاد جاستین بیبر عطر The keyبه همه طرفدارانش کمک می‌کند که کلید قلبش را باز کنند!

L`Acquarossa

FENDI

 

عطر L`Acquarossa که محصولی از کمپانی فندی میباشد، دارای ترکیبی از رایحه ماندارین، ترنج، آلوی سیاه، شکوفه‌های پرتقال و گل رز، مگنولیا ، شاه‌پسند ، نعنا هندی و سدر سرخ  است . این عطر رایحه‌ای گرم و تلخ دارد که مناسب برای روزهای سرد پاییزی میباشد. این عطر به دلیل داشتن رایحه سنگین ، مناسب برای استفاده در مهمانی های شبانه فصل سرد پاییز و زمستان میباشد.

One Desire

Dolce &Gabbana

 

 

ادکلن جدید دولچه گابانا، عطری است با رنگ و بویی کاملا شرقی و ترکیبی از ترنج، نارنگی، زنبق و شکوفه‌های گل‌مریم ، کارامل، وانیل، چوب صندل و مشک ، با رایحه ای  شیرین و دلچسب که مناسب برای روزهای سرد پاییزی میباشد . بانوانی که می‌خواهند منحصر به فرد باشند ، عطر دولچه گابانا انتخاب مناسبی برای آن ها است .

L'Amour

Lalique

 

Lalique L'Amour ترکیبی است از مرکبات و چوب‌های معطر ، شکوفه‌ ترنج، گل رز، یاسمن ، چوب سرو و صندل . رایحه چوب در این عطر غالب است و این عطر (لالیک لامور) گزینه مناسبی برای دوستداران رایحه های چوبی میباشد .

Flower in the air

KENZO

 

عطری بر فراز شهر پاریس ! عطری شیرین و مناسب روزهای سرد پاییزی میباشد . عطر Flower in the air مطابق با نامی که دارد ترکیبی از گل های مگنولیا ، رز ، یاسمن که با عطر تمشک و فلفل صورتی ادغام شده و چنین رایحه دل انگیزی را پدید آورده است .

Guilty Black

Gucci

 

در ادکلن Guilty Black  رایحه گل‌ها کمتر اما طعم شیرین و ملایم همیشگی عطرهای گوچی در آن احساس میشود . رایحه این عطر ترکیبی از میوه‌های تمشک و هلو، فلفل صورتی و عطر یاس بنفش ، نعنا هندی و کهربا است  که رایحه‌ای گرم و دلنشین را بوجود آورده و این ادکلن را برای استفاده در روزهای سرد پاییز مناسب ساخته است .



فصل ها رابطه مستقیمی با احساسات و عواطف ما دارند ، فصل بهار احساس تولدی دوباره و شکوفه های گل و گرم شدن را منتقل میکند،فصل تابستان  احساس گرمی و گل و گیاهان سبز را منتقل میکند و فصل پاییز بیشتر با رنگهای عمیقتر و بوی مشک و نعناع هندی اشباع شده است در حالیکه  سپیدی زمستان سرد در بوی مرکبات،وانیل و ادویه منعکس شده است.


هر فصل حالت  منحصر به فرد و درجه حرارت نقش مهمی در انتخاب عطر یا ادکلن شما ایفا میکند در حالیکه درجه حرارت سرد ، شدت بوی عطر را کاهش می هد بنابراین در اینجا برخی از راهنمایی های مفید برای انتخاب یک عطر برای هر یک از چهار فصل می پردازیم.


فصل بهار : در بهار عطری که  منعکس کننده احساس شادی ست همانند بوی گل و مرکبات را انتخاب کنید.عطرهای ملایم و بهاری مناسب برای فصل بهار هستند. عطر Dior Aqua Fahrenheit و عطر Yellow Diamond نمونه ای از عطر گرم برای این فصل است.


فصل تابستان : در این فصل استفاده از عطرهایی که به برطرف کردن خستگی ناشی ازگرما ست پیشنهاد میشود زیرا عطرهای سرد حس تازگی و خنکی را به ما می دهند؛در فصل های گرم استفاده از رایحه های خنک بسیار دلچسب است.همانطور که گفته شد با گرم شدن هوا ماندگاری عطر کمتر می شود و باید در طول روز چندین بار از عطر خود استفاده کرد. عطر Hummer نیز نمونه ای از عطرهای خنک و تند می باشد.


فصل پاییز : در فصل های سرد سال بهتر است از عطرهای شیرین استفاده شود. عطر Dark Obsession و عطر Robe Noire نیز نمونه ای از عطر مناسب برای فصلهای سرد سال می باشد.


فصل زمستان : عطرهایی با بوهای سنگین تر مانند مشک و ادویه برای این فصل مناسب هستند. عطر Versace L Homme نیز نمونه ای از عطر گرم و تند مناسب برای روزهای سرد سال می باشد.

پرهام عظیمی
۲۵ارديبهشت

نحوه انتخاب عطر با توجه به روحیات

اصولا سر درد های که بر اثر رایحه یک عطر خاص به وجود می آید به دو مورد بر میگردد ، میگرن و سینوزیت .

خوشبختانه سینوزیت با روشی ساده یعنی شستشوی مجاری تنفسی با اب ولرم و کمی نمک قابل کنترل میباشد ولی میگرن خیر !

گاهی پیش میاد شما یک عطری را تا حتی نصفه های آن نیز استفاده میکنید و کم کم احساس میکنید به آن حساسیت پیدا کردید و دچار سر درد برای شما میشود . البته فراموش نکنید که تغییرات فصلی و یا آلرژی های فصلی نیز به این موضوع مرتبط هستند .

چنانچه عطری که زده اید برای شما دچار سردرد کرده است و شما نیز فرصت دوش گرفتن ندارید بهتر است با یک ئنبه آغشته به الکل گردن خود را پاک کنید و برای خود یک قهوه یا یک نسکافه درست کرده و همین طور که میل میکنید آن را چندین بار استشمام کنید تا کاملا مجاری تنفسی شما از رایحه عطر پاک شود .

چنانچه باز مایل به استفاده از آن عطر خاص هستید توصیه میشود که دیگر نزدیک به مجاری تنفسی خود نظیر گردن و یا پشت گوش نزنید و بهتر است به لباس خود و آن هم به مقدار کم استفاده کنید .

محرمانه نگه داشتن فرمول دقیق عطر‌های تجاری امر مهمی است .  اما انتشار آن فرمول ها هم ، کمکی به شنونده عطر برای یافتن فرمول آن نمیکند زیرا رایحه آنها به شدت تحت تاثیر بوها و موادی پیچیده‌ است که این عمل را غیر ممکن می سازد . مگر اینکه این فرمول ها در اختیار یک فرد متخصص در عطر قرار بگیرد ، آنگاه به طرز ماهرانه‌ای اجزا و عناصر سازنده آن را کشف می کند . اجرایی ترین راه برای بیان رایحه یک عطر توجه به عناصر آن رایحه و یا خانواده ای است که به آن تعلق دارد .


نحوه انتخاب عطر با توجه به روحیات


جان استفان می گوید: "عطر شبیه به موسیقی است. مناسبت های مختلف، و روحیات مختلف، موسیقی خاص خود را می طلبد. عطر هم به همین صورت است. مناسب با حال و هوا و روحیاتتان عطر بزنید!"

انتخاب عطر مناسب، راحت نیست. بایستی به منظور برگزیدن بهترین عطر برای خودتان زمان بگذارید. چرا که عوامل بسیاری در انتخاب عطر تاثیرگذارند؛ مثل سن، فصل، شخصیت، نوع پوست و ...

یکی از این عوامل، روحیات شما است: اثبات شده است که روایح، محرک یا سرکوب کننده برخی احساسات است. فعالیت های ذهنی را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی موجب ارتقاء برخی خصوصیت های رفتاری می شود. چرا از قدرت عطرها استفاده نکنیم؟

در ادامه، تعدادی از نوت ها را که با حال و هوا یا احساساتی خاص سازگار هستند را معرفی می کنم.

 

اسطوخودوس


هنگامی که نگران یا مضطرب هستید؛ از رایحه اسطوخودوس استفاده کنید. این نوت عطری بعلت خاصیت آرامش بخش و یاری رساندن به کنترل استرس، شهرت دارد. تاثیر آرامش بخش اسطوخودوس بر اعصاب، تنش های عصبی و شدت افسردگی را کاهش می دهد. این نوت برای لحظاتی مناسب است که شما نمی توانید به چیز دیگری غیر از سردرد یا میگرن شدید خود فکر کنید!

باتوجه به تاثیر آرامش بخش اسطوخودوس عطرهای زیر را پیشنهاد می کنم:

Eau de Gloire Parfum d`Empir

Houbigant Fougere Royale

Sartorial Penhaligon`s

Invasion Barbare MDCI Parfums

Aberdeen Lavander Creed

1725 Histoires de Parfums

 

 

یاس

نوت یاسمن، همچون اسطوخودوس، خاصیت آرامش بخش دارد. همچنین، بعلت خاصیت متعادل کننده، بعنوان نوعی گیاه ضد افسردگی، بکار برده می شود. این نوت عطری به شما کمک می کند تا اعتماد بنفس خود را بازیابید، و ذهن و بدن شما را رها می سازد.

از جمله عطرهایی که دارای مقداری یاسمن خالص هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

3 Fleurs Parfum d`Empire

 Jasmin du Malabar Rance 1795

A La Nuit Serge Lutens

Jasmin et Cigarette Etat Libre d`Orange

Jasmin Angélique Atelier Cologne

Antonia Puredistance

 

 

مشک


مشک تقویت کننده و محرک قوای جنسی است. برای سلامتی مفید است و بر روح و بدن تاثیر می گذارد. علاوه بر خاصیت آرامش بخش، بر سیستم عصبی مرکزی تاثیری مثبت دارد و به کاهش اضطراب نیز، یاری می رساند. گفته می شود که مشک، هفت چاکرای بدن را باز می نماید. ذهن را شفاف و به تمرکز کمک می کند.

 

از جمله عطرهایی که توانایی روحی را افزایش می دهد و دارای مشک می باشد می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

 Muscs Koublai Khan Serge Lutens

Musc Tonkin Parfum d`Empire

Musc Ravageur Frederic Malle

Musc Impérial Atelier Cologne

 

گریپ فروت


خاصیت محرک و شادی بخش گریپ فروت در طی تاریخ، مشهور است. بدن و ذهن را به طرق گوناگون تحت تاثیر قرار می دهد. ذهن را فعال می سازد و آن را به سوی افکاری بدیع و بکر، هدایت می نماید. تحقیقات اخیر نشان می دهد خانم هایی که از عطرهای دارای گریپ فروت استفاده می کنند؛ پنج سال جوان تر به نظر می رسند!

چنانچه احساس نا امیدی می نمایید؛ ما به شما عطرهایی با نوت های فرح بخش گریپ فروت، پیشنهاد می کنیم:

Iskander Parfum d`Empire

 Terre d'Hermes Metal Flacon

Petit Matin Maison Francis Kurkdjian

 

ارکیده

رایحه ارکیده، افزایش دهنده توان روحی می باشد. این نوت عطری کاهش دهنده فشار خون، سردرد، میگرن، آلرژی و گرفتگی عضلات می باشد. ارکیده به لقب "جاودانگی مرموز" شناخته شده است و قدرت ایجاد احساس سرزندگی و نشاط دارد و می تواند قدرت روحی در شما را احیا نماید.

Black Orchid Tom Ford

Sensual Orchid LM Parfums
پرهام عظیمی
۲۰ارديبهشت

نتهای رایحه

رایحه ی هماهنگ یک عطر ، همانند موسیقی ، از نت های گوناگون تشکیل شده و دارای سه نت است که به مرور زمان خودشان را آشکار میکنند . اولین بویی که از عطر احساس می شود مربوط به نت ابتدایی یا بالایی می‌باشد . در ادامه آن نت میانی به مشام می رسد  و در آخرین مرحله نت نهایی یا پایه خود را بتدریج آشکار می سازد . این نتها کاملا با دقت و با توجه به فرآیند تبخیر عطر حاصل می‌آیند .

نت بالایی :

نت بالایی ، اولین بویی است که از یک عطر به مشام می‌رسد زیرا مولکولهای سبک و کوچکی  هستند که سریعا تبخیر می‌شوند . احساس یک فرد در مورد عطر و ادکلن مورد پسند خود با استشمام نت ابتدایی یا بالایی شکل می گیرد . پس نتیجتا در میزان فروش محصول نیز بسیار موثر است .

نت میانی :

زمانی که نت بالایی در حال محو شدن می‌باشد پای نت میانی به وسط کشیده می شود  . عناصر موجود در نت میانی ، بدنه یا قلب اصلی یک عطر را تشکیل می‌دهند و پوششی است برای عدم احساس بوی ناخوشایند اولیه نت پایه . البته بوی نامطبوع ابتدایی در نت‌های پایه با مرور زمان مطبوع و دل پذیر می‌شوند . (منظور از بوی ناخوشایند همان بویی است که به اسم بوی الکل در لحظه اول استفاده از عطر ، از آن یاد می شود . )

نت پایه :

پس از محو شدن رایحه نت میانی ، حال نوبت آشکار شدن نت پایه یا نهایی است .  اساس یک عطر را ، نت های میانی و پایه تشکیل می‌دهند . عمق و ثبات هر عطر توسط نت پایه آن عطر به وجود می آید که ترکیباتی غنی و عمیق داشته و معمولا ۳۰ دقیقه بعد از استفاده به مشام می‌رسند .

رایحه‌های نت‌ پایه ، رایحه نتهای بالایی و میانی را تحت تاثیر قرار می دهند ، همینطور رایحه نت پایه توسط عناصر بکار رفته در نت میانی تغییر می‌کند . سازندگان عطرها نت‌های عطرها را منتشر کرده و معمولا آنها را بصورت هرم رایحه‌ها با عبارات انتزاعی به نمایش می‌گذارند .


12407348_1674540689492553_774571434_n

مانند هر طبقه بندی دیگر گروههای مختلف عطر ها را نمی توان  بطور کامل در طبقات مستقل قرار داد، هر رایحه‌ای طیف‌هایی از دیگر گروههای بویایی دارد. حتی عطر‌هایی که به عنوان تک گل ارائه می‌شوند، هرچند بطور خیلی ظریف ته بوها و اثراتی از خانواده‌های دیگر در خود دارد.خیلی کمتر می توان رایحه ای پیدا کرد که بتوان آن را به یک خانواده ی بویایی خاص نسبت داد برای اینکه بستگی به این دارد که مواد تشکیل دهنده آن فقط از یک مواد آروماتیک تشکیل شده باشد.

به عنوان نقطه شروع برای تشریح یک رایحه از طبقه بندی خانواده‌های مختلف بویایی استفاده می‌شود، اما آن به تنهایی قادر به بیان خصوصیات خاص آن عطر نمی‌باشد.

طبقه بندی سنتی از حدود ۱۹۰۰ میلادی به وجود آمده که شامل هفت خانواده میباشد به شرح ذیل :

گل تنها، دسته گلها، شرقی، چوب، چرم، کاج و سرخسی (معطر)

از سال ۱۹۴۵ میلادی در پی پیشرفتهای وسیع در تکنولوژی عطر سازی و همچنین تغییرات در سبک و مذاق مردم بوجود آمد اما امروزه از طبقه بندی مدرنی استفاده می‌شود

گل ها: رایحه‌های که شامل بوی یک یا چند گل مختلف باشد.

سبز: این رایحه احساسی نظیر بوی چمن بعد از کوتاه کردن آنها، برگهای سبز که له شوند و یا خیار ایجاد می‌کنند.

آبی، اقیانوسی یا اُزونی: جدید ترین طبقه در خانواده عطرها که از سال ۱۹۹۱ میلادی با تولید عطر وجود آمد. یک بوی بسیار تمیز و مدرن که منجر به تولید عطرهای دو جنسیتی جدید (که به طور مشترک توسط خانم‌ها و آقایان استفاده می‌شوند) شده‌است. بطور معمول کالون، یک ماده مصنوعی که از سال ۱۹۶۶ میلادی تولید می‌گردد، در این عطر‌ها به کار گرفته می‌شود. این ماده همچنین برای تغییر جزیی در رایحه‌های گل، شرقی و چوب به کار گرفته می‌شود.

مرکبات: یک خانواده قدیمی در گروههای بویایی که حتی تا این اواخر در ادوکلن‌های خنک و تازه استفاده می‌شد. پیشرفتهای جدید عملا ساخت مواد جدیدی با رایحه‌های مشابه در این گروه را ممکن ساخته‌است.

میوه‌ای: شامل عطری از میوه‌ها، به غیر از مرکبات مانند هلو، انگور فرنگی سیاه، گونه‌ای قره قروت ، انبه، میوه گل ساعتی، و غیره می‌باشد.

خوراکی: بویی با کیفیتی مانند ” خوراکی ” و یا ” دسر “. این بو شامل نت‌هایی مانند وانیل، لوبیای تونکا (tonka bean) و کومارین (coumarin)، و ترکیبات مصنوعی طراحی شده با بویی شبیه به طعم غذا می‌باشد.
پرهام عظیمی
۱۵ارديبهشت

خانواده‌های بویایی :

نمی توان گروههای مختلف عطرها را مثل هر طبقه بندی دیگری کاملا مجزا طبقه بندی کرد ، هر رایحه‌ای طیف‌هایی از دیگر گروههای بویایی دارد . حتی در عطر‌هایی با عنوان تک گل ، ته بوها و اثراتی ظریف از گروه های دیگر وجود دارد . رایحه‌ای را میتوان کاملا به یک خانواده بویایی خاص نسبت داد که مواد تشکیل دهنده اش تنها از یک ماده خاص تشکیل شده باشد . (مثل رایحه گل محمدی و گلاب )

برای شروع توصیف یک رایحه از دسته بندی گروه های مختلف بویایی استفاده می‌شود که به تنهایی توانایی بیان خصوصیات ویژه آن عطر را ندارد . طبقه بندی سنتی حدودا از سال 1900 میلادی به وجود آمد . که شامل هفت خانواده می باشد که به ترتیب نام میبریم :

1-گل  2-دسته گلها  3-شرقی  4-چوب  5-چرم  6-کاج  7-سرخس .

اما اکنون طبقه بندی مدرن تری مورد استفاده است که از سال 1945 میلادی در ادامه پیشرفت های بسیار زیاد در تکنولوژی عطر سازی و تغییرات در سبک و سلیقه مردم ایجاد شد  .

گل ها :

رایحه‌ ای که شامل بوی یک یا چند گل متفاوت است . برای مثال ، عطر Beautiful از برند Estée Lauder رایحه ای گلی دارد .

سبز :

استشمام این رایحه با احساسی مانند بوی چمن پس از کوتاه کردن آنها ، برگهای سبز له شده و خیار همراه است . برای مثال می‌توان به Sisley’s Eau de Campagne یا Aliage از برند Estée Lauder اشاره کرد .

آبی :

جدید ترین طبقه در خانواده عطرها که از سال 1991 میلادی پدید آمد ازونی یا اقیانوسی نام داشت . عطر های دو جنسیتی (عطر های مورد استفاده هم برای خانم ها و هم برای آقایان ) حاوی چنین رایحه ای هستند و معمولا یک ماده مصنوعی بنام کالون که در سال 1996 تولید شد ، دراین عطر ها وجود دارد . کابرد این ماده در جهت تغییر جزیی در رایحه‌های گل ، شرقی و چوب می باشد . برای مثال می توان عطر Dune را که توسط Christian Dior تولید شده را نام برد .

مرکبات :

یک گروه بویایی قدیمی که تا این اواخر در ادکلن‌ های خنک و تازه کاربرد داشت . پیشرفتهای جدید امکان ساخت مواد جدیدی با رایحه‌های مشابه در این گروه را فراهم ساخته‌ است . در این زمینه می توان عطر Brut را نام برد .

میوه‌ای :

شامل عطری از میوه‌ها ، به غیر از مرکبات مانند هلو ، انگور فرنگی سیاه ، گونه‌ای قره قروت ، انبه ، میوه گل ساعتی ، و غیره می‌باشد . عطر Botrytis ساخته شده توسط کمپانی Ginestet مثال خوبی برای این گروه می باشد .

خوراکی :

رایحه ای با کیفیتی مانند ” خوراکی ” و یا ” دسر ” . این بو شامل نت‌هایی مانند وانیل ، لوبیای تونکا (tonka bean) و کومارین (coumarin) ، و ترکیبات مصنوعی طراحی شده با بویی شبیه به طعم غذا می‌باشد .  Angel Thierry Mugler یک نمونه از این عطر‌ها می‌باشد .



چرخ رایحه - FRAGRANCE WHEEL
چرخ رایحه روش طبقه‌بندی نسبتاً جدیدی است که به طور گسترده‌، در خرده فروشی و صنعت عطر از آن استفاده می‌شود. این روش در سال ۱۹۸۳ توسط مایکل ادواردز، یک مشاور در صنعت عطرکه طرح خود را از طبقه‌بندی رایحه و عطر ارائه داد، به وجود آمد. طرح جدید به منظور تسهیل در طبقه‌بندی عطرها و برنامه نام‌گذاری هر طبقه، و همچنین برای نشان دادن ارتباط بین هر یک از کلاس‌های منحصر به فرد ساخته شده ‌است.

طبقه‌بندی سال ۱۹۸۳ از چهار خانواده استاندارد رایحه های گل، شرقی، چوبی و تازه تشکیل شده ‌است. سه خانواده اول بیشتر کلاسیک و سنتی می‌باشند، در حالی که گروه آخر متشکل از رایحه های جدید، روشن و تمیز مرکبات و رایحه اقیانوسی می‌باشد که با توجه به پیشرفت در تکنولوژی عطر بوجود آمده‌اند. هر یک از خانواده‌ها به نوبه خود به زیر گروه‌هایی تقسیم شده و در اطراف چرخ مرتب گردیده‌اند. در این چرخه هر زیرگروه با زیرگروه مجاور خود در ارتباط می باشد.

چرخ رایحه


پرهام عظیمی
۱۰ارديبهشت

گروه بویایی آروماتیک عطر و ادکلن - Aromatic Olfactory Group


آروماتیک به معنای معطر و خوش‌بو است.  مریم گلی، رزماری، زیره سبز، اسطوخودوسو دیگر گیاهانی که بوی تند علف مانند دارند  ، ترکیب نت های گروه بویایی آروماتیک عطر و ادکلن   Aromatic Olfactory Group -  را میسازند و زیر گروه های اروماتیک با ترکیب این نت ها با نت های دیگر بوجود می ایند .

در عطر های مردانه بیشتر شاهد حضور گیاهان گروه آروماتیک هستیم . بوی سبز، گیاهی، تلخ و تند گروه بویایی آروماتیک رایحه ای مردانه و دلپذیری را بوجود می آورد که در عطر های زنانه خیلی مورد پسند نیست . گروه بویایی می تواند در کنار رایحه، شما را در انتخاب عطری مناسب و درخور یاری کند.

 عطرهای گروه آروماتیک با بوییدن فراوان قابل تشخیص است به‌جز موارد خاصی که نت گیاه‌ مانند آن بسیار پیچیده باشد و اکثرا عطرهای  گروه اروماتیک  خنک و تلخ اند. و به 5 گروه زیر تقسیم میشوند :

1-آروماتیک میوه ای  2-آروماتیک ابی 3- آروماتیک فوژه  4-آروماتیک تند 5– آروماتیک سبز


گروه بویایی آروماتیک میوه‌ای (Aromatic Fruity)

آروماتیک میوه ای:

در آروماتیک میوه ای ، ترکیب نت‌های آروماتیک با بوی میوه تازه باعث تولید عطرهایی با طراوت و اغلب تا حدودی خنک شده است که  تشخیص این گروه بدلیل حس کردن رایحه میوه در تنفس عمیق کمی سخت است .


گروه بویایی آروماتیک آبی (Aromatic Aquatic)

آروماتیک آبی:

عطرهای آروماتیک آبی اغلب مردانه و نشاط آور هستند و شامه را آزار نمی‌دهند . ترکیب نت‌های تازه آروماتیک با موادی که حس آب دریا را القاء می‌کند مسبب ایجاد حسی سبز، تلخ و در عین حال شور مانند آب دریا شده است .


گروه بویایی آروماتیک فوژه (Aromatic Fougere)

آروماتیک فوژه:

عطرهای آروماتیک فوژه اغلب مردانه هستند و رایحه‌ای غلیظ، تند و حالتی گرم و تا حدودی تلخ و کلاسیک از بوی پودر و خاک دارند. گروه بویایی آروماتیک فوژه توسط خانه عطر هوبیگانت  به واسطه استفاده ترکیبی از کومارین( که در گیاهانی مانند تونکا یافت میشود و بوی علف تازه میدهد ) در عطر سازی ابداع شد . فوژه شامل نت‌هایی از اسطوخودوس، گل شمعدانی، خزه وچوب است و از واژه‌ی فرانسوی Fougere به معنی سرخس گرفته شده است .


گروه بویایی آروماتیک تند (Aromatic Spicy)

آروماتیک تند:

آروماتیک تند ترکیبی از نت‌های ادویه‌ای با نت‌های آروماتیک است که رایحه‌ای خنک و تازه

را بوجود می آورد و عطر های این گروه اغلب مردانه است .


گروه بویایی آروماتیک سبز (Aromatic Green)

آروماتیک سبز:

ترکیب نت هایی از چمن و علف و برگ‌های سبز با ترکیبات آروماتیکی همچون اسطوخودوس و رزماری آروماتیک سبز را ایجاد میکند که خنک ُ ورزشی و اغلب مردانه است و از طرفی هم به دلیل تند بودن زیاد مورد پسند خانم ها نیز است .  

با رایحه خوش عود بیشتر آشنا شوید

گرانقیمت ترین و با ارزش ترین "چوبِ صمغی" در جهان به زبان اردو به نام های Agarwood، Gaharu،Jinko ، Aloeswood ، Eaglewood و ( آگار ) شناخته شده است.

درخت Aquilaria  که یک گیاه از پانزده گونه درختان Thymelaeaceae است که در منطقه بومی آسیای جنوب شرقی به ویژه در جنگل های بارانی اندونزی، تایلند، ویتنام و مالزی رشد می کند ، به حمله قارچی یا باکتریایی واکنشی برای حفاظت از نقاط آسیب دیده درخت مثل ریشه ، شاخه ها و یا بخشی از تنه ، از خود نشان میدهد که در نتیجه چنین واکنشی صمغی گران بها تولید میشود .

 این ماده با بخور خوشبو (Insence or Bukhoor) یکسان نیست .

چوب سالم Aquilaria فاقد این رزین است.

عود در زبان عربی به معنای چوب یا شاخه بریده شده است که به آن داربوی هم گفته میشود که در ایران در زمان گذشته به عنوان ماده خوشبوکننده و ضدعفونی کننده مورد استفاده بوده است . این ماده به دلیل کمیاب بودن و مشکلات استخراج روغن طبیعی عود بسیار گران قیمت است و ارزشی معادل 1.5 برابر ارزش طلا را دارد و به آن طلای مایع میگویند .  

تاریخچه

در قرون وسطی مردم چین باستان و هند و ژاپن از عود در مراسم مذهبی و جشن هایشان استفاده میکردند و در طب نیز مورد استفاده آنها بوده است مثلا در طب چینی از عود برای سرماخوردگی و از پودر Aquilaria   برای درمان سیروز کبدی و درمان تومورهای ریه و معده استفاده میشده است .

 موارد استفاده از عود

عود به شکل های متفاوتی همچون تراشه های چوب، پودر، روغن و بخور به کار گرفته میشود . هم اکنون توسط عمارات متحده و عربستان سعودی به هنگ کنگ ، تایوان ،اروپا و خاورمیانه صادر میشود . از عود در صنعت عطر سازی ، مواد خوشبو کننده و دارو استفاده میشود .

روش استخراج

عود به سه طریق استخراج می شود :

1.  تقطیر با آب

2.  تقطیر با بخار

3.  استخراج CO2 

برای استخراج باید اول کیفیت درختان شناسایی شوند و مهم تر از آن تعیین سن درخت است . هر چه سن درخت بیشتر باشد رزین های داخل آن کهنه تر و با ارزش تر است و ازین لحاظ میتوان گفت عود استخراج شده درجه کیفی بالاتری دارد . پس از شناسایی و انتخاب نوبت به جمع آوری درختان میرسد  که در این مرحله پس از انتقال چوب آگار به کارخانجات و خشک کردن آنها توسط نور آفتاب ، چوب ها از سوپر AAA  تا D  بر اساس حجم میزان وسعت و توزیع، شکل، اندازه و منشاء بخشهای رزین طبقه بندی میشوند .

بعد از تقطیر و استخراج، روغن عود Grade 1 به مجموعه های خصوصی جهت استفاده در محصولات بهداشتی و عطریات و یا شخصیت های برجسته و علاقه مندان مشتاق، و محصولات با کیفیت و خلوص پایین تر به تولیدکنندگان بخور فروخته میشود .

 جایگزین شیمیایی – نوع رایحه

زمانی که منابع پایدار از محصول طبیعی در دسترس نباشد و یا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد توسعه جایگزین مصنوعی رخ میدهد. استفاده از جایگزین های شیمیایی و تصنعی مناسب تر و به صرفه تر است هر چند که تفاوت این دو بسیار آشکار است . عود طبیعی با رایحه متعادل، اشارات بم چوبی و وابسته به بلسان با هاله گرم و تلخ در عین حال با تنالیته های دقیق و ظریف شیرین، بوی شرقی عود را به مشام میرساند ، در حالی که عود مصنوعی بوی چوبی ساده و سطحی، ضرب آهنگ معطر متزلزل، هویت نامعلوم و مبهم چرم و چوب و هر نوع آکورد بالسامیک را اغراق می کند.

اما با این حال همچنان رایحه عود همگان را به سمت خود جذب میکند و ازین رو طراحان عطر و ادکلن از ترکیب عود طبیعی و مصنوعی برای ساخت عطر بهره میبرند .

 چگونگی انتخاب بهترین ادکلن طبق نوع پوست بدن:

یکی از مهم ترین معیار ها برای انتخاب عطر و ادکلن مناسب توجه به نوع پوست بدن است .

برای انتخاب اینکه تنها از رایحه یک عطر خوشمان بیاید ،کافی نیست بلکه باید پوست بدن خود را نیز بسنجیم و متناسب با ان یک عطر انتخاب کنیم . بسته به نوع پوست رایحه هر عطر برای افراد مختلف متفاوت است . 

حال باید بدانیم که چگونه متناسب با پوست بدن عطر مورد علاقه مان را انتخاب کنیم:

چگونه متوجه سازگاری عطر با پوست بدنمان شویم :

رژیم غذایی، محیط، ژنتیک و رفتارها مثل فشارهای عصبی ، سیگار کشیدن،همگی در کیفیت ادکلن و تاثیرگذاری آن، موثر هستند .

نوع پوست و درجه رطوبت آن یکی از مهمترین فاکتورها برای انتخاب است. به نسبت رطوبت زیاد پوست رایحه ادکلن قوی تر است و برعکس .

پوست های چرب و مرطوب :

ادکلن میتواند روی سطح پوست چرب و مرطوب دوام بیشتری داشته باشد ولی از طرفی هم ممکن است با چربی زیاد پوست ترکیب شود و بویی ناخوشایند ازخود برجای بگذارد .

برای اینکه چنین مسیله ای برای افرادی که دارای چنین پوستهایی هستند رخ ندهد ، میتوانند در طی روز از مقدار کمتری از عطرها استفاده کنند یا اینکه از عطرهایی استفاده کنند که از رایحه گل ها و میوه ها تشکیل شده اند ، و از استفاده عطرهایی که حاوی رایحه مشک است ،پرهیز کنند . به طور خلاصه و کلی میتوان گفت بهترین انتخاب برای چنین افرادی ، استفاده از عطرهای مناسب فصل تابستان است .

پوست های خشک:

نقطه مقابل پوست های چرب ، پوست های خشک است که رایحه عطر ها و ادکلن ها زمان زیادی روی چنین پوستی دوام ندارد . برای دوام بیشتر عطر و ادکلن روی سطح پوست باید مقدار بیشتری در طول روز از آن عطر استفاده شود اما مشکلی که در این بین بوجود می آید این است که خشکی پوست بدلیل وجود الکل اتیل موجود در ادکلن ها افزایش پیدا میکند . اما برای اینکه افراد دارای پوست خشک دوام بیشتری از عطر ها را بر روی پوست خود داشته باشند باید از عطرهای زمستانی که رایحه ای قوی تر و گرم تر دارند استفاده کنند  .

 پوست های حساس:

یکی از اشتباهات افرادی که دارای پوستی حساس هستند این است که همزمان از دو محصول پوستی قوی استفاده می کنند . برای مثال استفاده یک عطر قوی بعد ازمصرف افتر شیو و اسپری بدن برای کسانی که دچار کهیر و آکنه هستند باعث افزایش حساسیت میشود .

افرادی که پوست حساس دارند، میتوانند همانند افراد دارای پوست خشک برای انتخاب ادکلن پیش روند . اما با این تفاوت که بهتر است ترکیبات تشکیل دهنده عطرهای منتخبشان کاملا طبیعی باشد.

 چند نکته دیگر

اسپری کردن ادکلن در نواحی مثل گردن،مچ دست ،سینه و اطراف گردن باعث ترکیب بهتر چربی بدن با عطر شده و ماندگاری عطر را بیشتر میکند . استفاده از عطر بر روی لباس باعث کاهش عمر لباس شما میشود پس بهتر است از انجام اینکار دست بردارید .

حضور در صنعت عطرسازی غرب

Pierre Montale یکی از اولین کسانی بود که این سوغات گرانبها را در سفر کاری خود از شرق با مجموعه رایحه عود شرقی به اروپا هدیه آورد . 

Montale  توانست با تولید ده ها تن از ترکیبات Montale aoud در شرق و اروپا به شهرت و محبوبیت برسد .

بعد از تولیدات Montale   در شرق و اروپا همکاری بین این دو شدت گرفت و شرکت های عربستانی شروع به ارایه خط تولید در اروپا بر پایه عود کردند .

عود خالق آثار شگفت انگیز و جسورانه بود بدین صورت که شورشی مدرن در مسیر عطرهای نیش با تم برجسته و شرقی در توافق با دیگر ترکیبات به راه انداخت .

تلفیق رایحه شرقی با علم بویایی غرب تحولی شگفت در صنعت عطر سازی است که همه به دست رایحه شرقی عود اتفاق افتاده است .


پرهام عظیمی
۰۵ارديبهشت

یکی از مهم ترین معیار ها برای انتخاب عطر و ادکلن مناسب توجه به نوع پوست بدن است .

برای انتخاب اینکه تنها از رایحه یک عطر خوشمان بیاید ،کافی نیست بلکه باید پوست بدن خود را نیز بسنجیم و متناسب با ان یک عطر انتخاب کنیم . بسته به نوع پوست رایحه هر عطر برای افراد مختلف متفاوت است . 

حال باید بدانیم که چگونه متناسب با پوست بدن عطر مورد علاقه مان را انتخاب کنیم:

چگونه متوجه سازگاری عطر با پوست بدنمان شویم :

رژیم غذایی، محیط، ژنتیک و رفتارها مثل فشارهای عصبی ، سیگار کشیدن،همگی در کیفیت ادکلن و تاثیرگذاری آن، موثر هستند .

نوع پوست و درجه رطوبت آن یکی از مهمترین فاکتورها برای انتخاب است. به نسبت رطوبت زیاد پوست رایحه ادکلن قوی تر است و برعکس .

پوست های چرب و مرطوب :

ادکلن میتواند روی سطح پوست چرب و مرطوب دوام بیشتری داشته باشد ولی از طرفی هم ممکن است با چربی زیاد پوست ترکیب شود و بویی ناخوشایند ازخود برجای بگذارد .

برای اینکه چنین مسیله ای برای افرادی که دارای چنین پوستهایی هستند رخ ندهد ، میتوانند در طی روز از مقدار کمتری از عطرها استفاده کنند یا اینکه از عطرهایی استفاده کنند که از رایحه گل ها و میوه ها تشکیل شده اند ، و از استفاده عطرهایی که حاوی رایحه مشک است ،پرهیز کنند . به طور خلاصه و کلی میتوان گفت بهترین انتخاب برای چنین افرادی ، استفاده از عطرهای مناسب فصل تابستان است .


پوست های خشک:

نقطه مقابل پوست های چرب ، پوست های خشک است که رایحه عطر ها و ادکلن ها زمان زیادی روی چنین پوستی دوام ندارد . برای دوام بیشتر عطر و ادکلن روی سطح پوست باید مقدار بیشتری در طول روز از آن عطر استفاده شود اما مشکلی که در این بین بوجود می آید این است که خشکی پوست بدلیل وجود الکل اتیل موجود در ادکلن ها افزایش پیدا میکند . اما برای اینکه افراد دارای پوست خشک دوام بیشتری از عطر ها را بر روی پوست خود داشته باشند باید از عطرهای زمستانی که رایحه ای قوی تر و گرم تر دارند استفاده کنند  .

 

پوست های حساس:

یکی از اشتباهات افرادی که دارای پوستی حساس هستند این است که همزمان از دو محصول پوستی قوی استفاده می کنند . برای مثال استفاده یک عطر قوی بعد ازمصرف افتر شیو و اسپری بدن برای کسانی که دچار کهیر و آکنه هستند باعث افزایش حساسیت میشود .

افرادی که پوست حساس دارند، میتوانند همانند افراد دارای پوست خشک برای انتخاب ادکلن پیش روند . اما با این تفاوت که بهتر است ترکیبات تشکیل دهنده عطرهای منتخبشان کاملا طبیعی باشد.

 

چند نکته دیگر


اسپری کردن ادکلن در نواحی مثل گردن،مچ دست ،سینه و اطراف گردن باعث ترکیب بهتر چربی بدن با عطر شده و ماندگاری عطر را بیشتر میکند . استفاده از عطر بر روی لباس باعث کاهش عمر لباس شما میشود پس بهتر است از انجام اینکار دست بردارید .



استفاده از عطر و مرور نکات مهم درباره آن
هر شخصی پس از تهیه عطر دلخواه خود به دنبال شیوه صحیح استفاده از عطر است که برای خود دارای اصول و قوانین دقیقی بوده و تخطی از این قواعد باعث ایجاد نتیجه نامطلوب در استفاده از عطر می شود. در این مقاله سعی بر آن داشتیم که درباره این موضوع مهم که همواره مورد توجه دوستداران عطر بوده صحبت کنیم و در ادامه به بررسی مشخصات یک عطر مرغوب بپردازیم.

استفاده از عطر

درباره چگونگی استفاده از عطر
استفاده از عطر دارای آدابی مخصوص و بایدها و نبایدهایی است که هر شخصی برای حصول بهترین نتیجه در استفاده از عطر باید طبق این قوانین عمل کند. درست مانند میکاپ روزانه برای خانم ها که رعایت نکته به نکته قواعد آن در ایجاد یک زیبایی طبیعی نقش بسزایی خواهد داشت. مثلا انتخاب نوع عطر از نظر گرما و سرما و یا به لحاظ مزه عطر همچون تلخی یا شیرینی آن، مسائلی است که هر شخصی باید در انتخاب عطر خود مد نظر قرار دهد. از طرفی عطر منحصر به فرد هر شخص می تواند اولین عنصر مشخصه شخصیت او در محیط های جدید یا محل کار و… باشد بنابراین مد نظر قرار دادن این نکته در انتخاب و استفاده از عطر مناسب در هر محیط یا مراسمی باید بر طبق این اصول انجام شود. از طرفی در استفاده مدام از یک نوع عطر نیز نباید افراط شود چرا که واکنش پوست ما پس از مدت زمان طولانی تماس با یک نوع عطر همچون گذشته عمل نخواهد کرد و ماندگاری و جذابیت عطر را کاهش خواهد داد. پس بهتر است هر از چند گاهی با تغییرات فصل ها عطر خود را تغییر داده و متناسب با گرما و سرما یا هر نکته مهم دیگری نسبت به انتخاب رایحه مورد علاقه خود خلاق باشیم. در این مقاله به تفصیل درباره تمامی این موارد صحبت خواهیم کرد بنابراین آسان طب به شما توصیه می کند ادامه این مطلب را با دقت مطالعه فرمایید.

نبایدهای معروف در استفاده از عطر
استفاده از عطر در نقاطی از بدن منجر به اثری نامطلوب یا بوی بد خواهد شد، این نقاط جاهای مشخصی در بدن هستند که باید در مورد آنها بدانید همچنین استفاده از عطر بر روی زیورآلات ممکن است اثرات مخرب بر جای گذاشته و یا بسیاری افراد با مشکلات درمانی خاص نباید از عطر استفاده نمایند. این ها موضوعاتی است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

برای استفاده از عطر نباید آنرا در پشت گوش ها بزنید چرا که بلافاصله با ترشحات پوست این ناحیه ترکیب شده و رایحه عجیب و نامطبوعی پیدا خواهد کرد.
استفاده از عطر در ناحیه زیر بغل نیز تاثیر خوشبو کننده یا ضد تعریق نداشته و فقط منجر به بد بو کردن این ناحیه خواهد شد.
استفاده از عطر در ناحیه میان سینه ها نیز سبب بروز جوش یا امثال آن خواهد شد.
استفاده از عطر بر روی لباسهایی با رنگ روشن سبب بروز لکه در آنها خواهد شد.
هرگز از دو نوع عطر همزمان با یکدیگر استفاده نکنید.
عزیزانی که مبتلا به آلرژی های مختلف یا انواع آسم هستند نباید بدون صلاحدید پزشک از عطر استفاده کنند.
در محیط های باز و طبیعی همچون پارک یا جنگل از استفاده از عطر بپرهیزید چرا که حشراتی همچون زنبور و مگس را به خود جذب می کند.
استفاده از عطر بر روی جواهرات یا ساعت هایی با بند براق باعث تخریب آنها خواهد شد.
بایدهای معروف در استفاده از عطر

استفاده از عطر

قبل از هر چیز باید بدانید که دوام و ماندگاری عطر صرف نظر از کیفیت عطر به چند نکته مهم بستگی دارد. نکته اول این است که ماندگاری عطر بر پوست نواحی گرم و دارای جریان خون بالا بیشتر است و یا اینکه پوست های چرب، عطر را برای مدت زمان طولانی تری بر روی خود نگاه می دارد. از این دو اصل می توان قواعدی را به وجود آورد که تقریبا تمامی قوانین استفاده از عطر بر پایه این 2 نکته ساده برپا شده است. بنابراین قاعده توجه داشته باشید که برای استفاده از عطر بهتر است طبق دستورات زیر عمل کنید:

♦ عطر را در نقاطی از بدن که دارای نبض هستند استفاده کنید. به یک دلیل ساده و آنهم این است. این نقاط دارای گرمایی بیش از بقیه نقاط هستند و همچنین حرکات متوالی نبض سبب پخش پی در پی آن خواهد شد. این نواحی شامل: مچ داخلی دست، ناحیه زیر فک نزدیک گوش، قوزک پا و پشت گردن هستند.

♦ برای استفاده از عطر در نقاطی غیر از نواحی مذکور بهتر است اندکی وازلین روی پوست مالیده و سپس از عطر استفاده نمایید، دلیل آن هم این است که وازلین پوست را چرب کرده و عطر برای مدت طولانی تری ماندگار خواهد بود.

♦ بهترین عطرها نیز طولانی ترین زمان ماندگاری و دوامشان در حدود 6 ساعت است. این عطرها از گرانقیمت ترین عطرها می باشند و با عنوان پرفیوم شناخته می شوند. بقیه انواع دیگر عطر دوامی بسیار کمتر از پرفیوم ها دارند و برای استفاده از آنها باید چندین بار در روز از آنها استفاده نمود، مثلا هر 3 الی 4 ساعت یکبار.

♦ هر چه پوست مرطوب تر باشد میزان جذب و نفوذ عطر در آن بیشتر است. بنابراین بهترین زمان استفاده از عطر درست بعد از استحمام است یعنی زمانی که پوست دارای بیشترین رطوبت می باشد.

♦ بهتر است جهت استفاده از عطر در شب ها عطری متفاوت از عطر روزانه خود استعمال کنید.

♦ استفاده از عطرهای شیرین و گرم در فصل های گرم سال به هیچ وجه مناسب نمی باشد. بهتر است در فصل گرما از عطرهای ملایم و سرد استفاده نمایید.

♦ در فصول سرد سال سرعت زوال عطر بیشتر از فصل های گرم سال است بنابراین در سرما برای اطمینان از ماندگاری عطر خود از عطرهای گرم استفاده نمایید.

♦ شیشه عطر خود را در محیطی سرد و خنک قرار دهید چرا که قرار گرفتن عطر در گرما و نور شدید باعث خراب شدن عطر خواهد شد.

♦ به یاد داشته باشید از زمانی که اولین بار از عطر خود استفاده کرده اید تا دو سال فرصت دارید از همان شیشه عطر استفاده کنید. پس از این مدت فرمولاسیون عطر تغییر کرده و دیگر مناسب برای استفاده نیست.

♦ فاصله اسپری کردن عطر به پوست بهتر است از نزدیک انجام شود.

تناسب رایحه عطر با جنسیت و شخصیت درونی انسان
برای انتخاب و استفاده از عطر باید اصلی ترین نکته را مد نظر قرار داد و آن انتخاب عطر بر اساس جنسیت است. به طور کلی برندهای معروف اغلب از یک ورژن عطر در دو لاین زنانه و مردانه تولید می کنند که دوستداران هر ورژنی را اعم از زن و مرد به یک میزان پوشش دهد. از طرفی عطر انتخابی هر شخصی جدای از جنسیت او باید هماهنگ با شخصیت درونی او و روحیاتش باشد. نکته مهم دیگر در این میان عطری متناسب با سن و سال اشخاص است که باید به تناسب سن مورد انتخاب قرار گیرد. مثلا عطرهایی با نت های کودکانه به هیچ وجه مناسب استفاده برای بزرگسالان نیست.

 مشخصات یک عطر مرغوب
مشخصات یک عطر مرغوب در درجه اول ظاهر شکیل بسته بندی و شفافیت شیشه یا آراستگی قوطی آن است. عطرهای تقلبی معمولا ظاهری ناهماهنگ داشته و محتویاتشان به طرز مشکوکی پر رنگ است. برای خریداری عطر مورد علاقه خود بهتر است مدتی بررسی و تحقیق کرده و ظاهر آن را در تبلیغات ژورنالی به خاطر بسپارید سپس برای خرید عطر حتما به فروشگاه های مجاز و معتبر مراجعه فرمایید. در حالت کلی مشخصات یک عطر مرغوب علاوه بر موارد مذکور رایحه ای متعادل و نت هایی هماهنگ با یکدیگر بوده و همزمان دارای دو یا چند رایحه قوی نمی باشند، همچنین در یک عطر مرغوب نباید بوی تند الکل استشمام شود و در بهترین حالت بوی عطر را برای حداقل 3 ساعت بر پوست شما نگاه دارند.

استفاده از محصولاتی با روایح مشترک

استفاده از عطر

اگر در جستجوی بهترین و عالی ترین نتیجه در استفاده از عطر خود هستید بهتر است از محصولات مکمل خوشبو کننده که دارای روایحی مشترک با عطر اصلی شما هستند در نواحی مختلف استفاده نمایید. مثلا بهتر است مام یا بادی اسپلش شما نیز رایحه ای مشترک با عطر اصلی شما داشته باشد.

انتخاب گرما یا سرمای عطر
نکته مهم در گرما و سرمای عطر میزان تندی یا ملایمت عطر در فصول متغیر سال است، یک قاعده کلی برای این موضوع وجود دارد و آن این است در فصل های سرد سال باید از عطرهایی با روایح گرم که ماندگاری بیشتری دارند استفاده نمود و در فصول گرم سال بهتر است از روایح سرد استفاده کنیم که ملایم تر و کم دوام تر هستند. رعایت این قانون در استفاده از عطر در فصل های گرم و سرد سال، تراوش رایحه عطری که از شما استشمام می شود را متعادل خواهد ساخت.

عطر تلخ، عطر شیرین
تلخی یا شیرینی عطر مربوط به نت های عطر است که همچون نت های موسیقی می تواند دارای لایه های متعددی باشد. این موضع مربوط به احساس و خاطره ای می شود که ما به طور طبیعی از مواد و یا روایح گوناگون گیاهان داریم و کاملا روندی منطقی در فکر ما ایجاد می کند. مثلا روایحی مانند کندر دقیقا مطابق با مزه تلخی که دارند جزء دسته بندی عطرهای تلخ قرار می گیرد و تشخیص شیرینی یک عطر شیرین نیز دقیقا به همین شکل انجام می پذیرد.

حال که با هم مرور کاملی داشتیم به روش صحیح استفاده از عطر باید قوانین مذکور درباره عطر را مد نظر قرار داده و یا در انتخاب عطر خود تجدید نظر فرمایید. امیدواریم که با استفاده صحیح از عطر خود بتوانید قدمی موثر برای ایجاد حسی خوب و شاد در قلب خود بردارید.
پرهام عظیمی
۰۱ارديبهشت

چگونه عطری برای مسافرت خود انتخاب کنیم؟


همه ما قبل از سفر مدارک شناسایی و همینطور مدارکی که برای یه سفر لازمه رو اماده و بعد ازون متناسب با آب و هوای محل سفر ،گرم بودن یا سرد بودن ، چمدون لباسمون رو هم حاضر میکنیم اما ممکنه در این بین از انتخاب عطر مناسب برای سفری که در پیش داریم غافل بمونیم .

کمی دشواره که از بین عطر هایی که داریم یک عطر خوب رو انتخاب کنیم عطری که بتونه با رایحه ای که داره برامون تداعی گر خاطرات اون سفر باشه . به طوری که بعد از اون سفر هر موقع اون عطر رو بو کردیم ما رو ببره به لحظات خوشی که توی اون سفر داشتیم .  

 حالا چطور اون عطر خاطره ساز رو انتخاب کنیم؟

خب طبیعتا اول از همه باید آب و هوای محل سفر رو در نظر بگیریم . مثلا هوای اونجا سرده یا گرم؟ کوهستانیه یا جنگلی ؟ هوا شرجی و مرطوبه یا ن ؟

توجه به این موارد تا حدود زیادی در انتخاب عطر بما کمک میکنه .

   مثلا اگر قراره به مناطق روستایی، که آلودگی هوا کمتره ، سفر کنیم ، انتخاب عطرهایی که متعلق به خانواده بویایی گلدار مشک چوبی اند و پایه ای ملایم، چوبی و یا گل بو دارند ، مناسبتره . چون تلفیق این رایحه با محیط لطیف و پاک مناطق روستایی هماهنگی خیلی خوبی داره . در طول شب هم میتونیم از رایحه هایی که به نسبت ، گرما و شدت بیشتری دارند استفاده کنیم .

 حالا ممکنه محلی که قراره به اونجا سفر کنیم یک منطقه ی جنگلی و سرسبز باشه ، که در اینجاعطرهایی مناسب هستن که دارای رایحه چرم و وتیور اند که میتونه با پوشش گیاهی این مناطق هماهنگی خوبی داشته باشه .

اگر انتخاب ما برای سفر منطقه سردسیر بود ، باید علاوه بر پوشیدن لباس های گرم از عطر هایی با رایحه گرم و شیرین هم استفاده کنیم چون کاهش کرختی و سرمای هوا رو در پیش دارد .

 اما ممکنه  مناطق گرم ، انتخاب ما برای مسافرت باشه ، که بهتره در این مواقع از عطرهای خنک و سبک استفاده کنیم که حس تازگی و طراوت رو برای ما به ارمغان بیاره .

 

حالا دیگه با گفتن این نکات انتخاب عطر برای یک سفر عالی و خاطره انگیز خیلی خیلی آسون شد .

 چگونگی ارتباط سیستم بویایی با احساس چشایی:

خواسته های عملکردی و محدودیت های مختلف زیست محیطی در انسان و حیوانات باعث ایجاد ادراک حس بویایی میشود و البته که محرک های محیطی نیز در ایجاد چنین ادراکی بی اثر نیستند . سیستم حسی توسط همین خواسته ها محدودیت ها تولید شده که از نظر شناختی از حواس عمده متمایز است . حال میخواهیم این محدودیت ها و خواسته های عملکردی متفاوت را بشناسیم و بسنجیم که آیا این خواسته ها و محدودیت ها میتوانند خصیصه شناختی ویزه بویایی باشند یا نه .

سیستم بویایی انسان:


در این بخش میخواهیم نشان دهیم که آیا جنبه خاص و منحصر به فردی از بویایی انسان با توجه به محرک ها و عملکردهایی که ممکن است خصیصه های (آتیپتیکل) روانشناختی آن را توضیح دهد وجود دارد یا خیر.

تشخیص آلاینده هوایی شیمیایی که با وقایع بیولوژیکی مرتبط است ، عملکرد اصلی سیستم بویایی میباشد ارتباط این وقایع مهم بیولوژیکی در انسان ها در درجه اول به اجتناب از خطرات محیطی ، مصرف و ارتباطات مرتبط اجتماعی  ،که همگی اینها متکی بر تشخیص نشانه های شیمیایی فرار است . یک محرک مثل مواد شیمیایی میتواند یک بار غیر معمول بر مغز وارد می شود . در صورتی که تشخیص این مواد شیمیایی فرار در محیط خارجی باید صورت بگیرد تا خطرات محیطی و ارتباطات اجتماعی معین گردد . بویایی مبتنی بر مصرف با خودش مسأله مهم تری می آورد. برقراری ارتباط بین وقایع و ارتباط با جهان بیرون نتیجه عملکرد سیستم بویایی است . یعنی تشکیل یک سلسله توسط قسمت کوچکی از غذا، با وقایع بدن . نیازهای خاص که توسط خوردن بررسی میشوند .

 

انتخاب نوع غذا یکی از مهم ترین دغدغه های سیستم بویایی است.

این سیستم قدرت بالای ذخیره سازی اطلاعات را دارد که سبب هشدار ارزش غذایی هر خوراکی میشود ، هشداری مثل اجتناب از مصرف غذاهایی که به بدن ما آسیب میرسانند . و این اطلاعات دقیق از راه آزمون دهانی و جذب صورت میگیرد . پس در نتیجه اگر ارزش غذایی با بوی غذا تعیین میگردد، لازم است جذب به وسیله دهان انجام شود .

ارزش غذایی هر خوراکی با سیگنال های بویایی ارتباط دارد. بنابراین، نشان دادن ارزش غذا بدون اینکه غذا از طریق دهان جذب شود ،میتواند از طریق رایحه و بوی یک غذا مشخص شود . سوراخ های بینی موجود در پشت گلو  قادر به تشخیص سیگنال های شیمیایی فرار برخواسته داخلی و خارجی خواهد بود  .

 سوراخ های بینی موجود در گلو که دماغی خلفی نام دارد،سبب ادراک بویایی به وسیله بو کردن و استنشاق از طریق بینی ، که ارتودماغی نامیده میشود، میشود . تشخیص و پردازش محرک شیمیایی دماغی خلفی ، به همان شیوه تحریک ارتودماغی اما با آگاهی وهشیاری کمتری نسبت به ورودی بویایی، انجام میشود . که این حس همان خوردن و چشیدن یا طعم  و مزه است . سیستم بویایی با عواقب موخر و فوری که از سیگنال های بویایی دریافت میکند اطلاعات نهفته در غذا را ذخیره و این اطلاعات را در برخورد بعدی به دنیای خارج مرتبط میکند که این اطلاعات هم در انسان ها و هم در جانوران برای تصمیم گیری در مصرف غذا مورد استفاده قرار میگیرد .



چگونه عطری برای مسافرت خود انتخاب کنیم؟
شرایط آب و هوا و محل سفر خود را در نظر بگیرید. منطقه ای که برای تعطیلات میروید گرم است یا سرد؟ به حومه شهری سفر می کنید یا به روستا و یا شهرستان های مرتفع می روید؟ منطقه ای که در آن ساکن خواهید شد کوهستانی است یا جنگلی؟ چنانچه به مناطقی سفر می کنید که آلایندگی و آلودگی هوا کمتر است، نظیر مناطق روستایی، سعی کنید در طول روز ازعطرهایی که متعلق به خانواده بویایی گلدار مشک چوبی هستند و بیسی ملایم، چوبی و یا بوی گل دارند استفاده کنید. رایحه ملایم چوبی و گل بو این عطرها در تلفیق با فضای لطیف، بکر و ذلال این مناطق هماهنگی موزونی را بر قرارا می کند که با آرامش محیط اطراف همخوانی خاصی دارد. در طی شب بهتر است از رایحه هایی که به نسبت گرما و تقریبا شدت بیشتری دارند استفاده کنید. در مناطق جنگلی و سرسبز، رایحه چرم و وتیور تعادل و هماهنگی خاصی با پوششی گیاهی این مناطق برقرار می کنند که در نوع خود دلنشین و لذت بخش است. بهتر است در نقاط سرد ضمن برتن کردن لباس گرم از عطرهایی با رایحه گرم استفاده کنید، چرا که کرختی و سرمای هوا با رایحه ای گرم و یا شیرین کمرنگ تر می گردد. چنانچه قصد سفر به مناطق گرم را دارید، بهتر است از رایحه های سبک و خنک که حس طراوت و تازگی را القا می کند استفاده کنید.
پرهام عظیمی